2013. június 28.
"Uram, ha akarod, megtisztíthatsz engem!" Mt 8,2b
A posztmodern modern kornak a leprája, a másik ember becsületébe való belegázolás, semmiféle következmény nélkül. Régebb, a falu közössége megbüntette azt, aki másokról valótlan dolgokat terjesztett. Ma, legalizált keretek között, ömlik a pletykás szennyáradat a TV csatornákból, névtelen sms-ből, amiket újságok közölnek le. Vallásos kontextusban is, könnyen megbélyegezzük azokat, akik egy adott pillanatban, kilógtak a törvényből, annélkül, hogy kíváncsiak lennénk a személyes élethelyzetükre. Ahhoz, hogy önbecsülésünket őrizni tudjuk, az Isten előtti tisztulási élményre kell fókuszálnunk. Ő nem mocskolja be a nevünket, sokkal inkább, megtisztítja azt, ha erre szükségünk lenne.
2013. június 27.
"Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből!" Mt 22,35
Egy kis mese jutott eszembe, amit szeminarista koromban hallottam. "Azt mondják, hogy valamikor csak három hatalom létezett a földön: a sötétség, a gonoszság és az erőszak. Egyik hajnalban a sötétség lélekszakadva érkezik cinkostársaihoz, és rendkívül izgatottan adja elő, hogy megérkezett az ellenség. Mindhárman kirohantak a határba, ahol egy ártatlan kis virág, gyöngéden bontogatta szirmait. Itt az ellenség, pusztítsuk el, biztatták egymást. A gonoszság kitépte, az erőszak pedig szétszórta a négy égtáj irányába. Minden kis virágdarabból, újabb virág fogant. Egy idő után annyi virág lepte be a tájat, hogy minden erőfeszítésük ellenére be kellett ismerniük verességüket."
Egyedül a szeretetnek van igazi hatalma.
2013. június 26.
"Így minden jó fa jó gyümölcsöt terem" Mt 7,17
A hiteles vallásos élet legfontosabb kritériuma, a jó gyümölcsök termése. Néha előfordul, hogy egyes emberek, annyira buzgón, sőt, önmagukat túlhajszolva végzik a vallásos élet gyakorlatait. Az életükben azonban sajnos nem látszik ezeknek a pozitív hatása. A személyiségük nem fejlődik, az életöröm nehezen lelhető fel bennük. Többször előfordult, hogy valakit így ajánlottak be: "nagyon vallásos ember". Újabban ezektől a beajánlásoktól már nem hatódok meg, mert a tapasztalat szerint, az emberi érettség és a vallásos gyakorlatok végzése, nem biztos, hogy minden esetben találkoznak egymással.
2013. június 25.
"A szűk kapun lépjetek be" Mt 7,13a
Ha bekapcsoljuk a televíziót, vagy elindulunk egy város utcáin, szinte minden csatornán, szinte minden lépésünk után, a fogyasztói társadalom világa kínálja portékáit. Sőt, a reklámszakértők egy része már azt is megtanulta, hogyan lehet az eladandó áruhoz, valamilyen illuzórikus, hamis spirituális élményt is ígérni. Ezzel szemben, a hiteles, életet formáló lélek-művészet, nem tudja fölvenni a versenyt, a reklámok világával. És ez nem is baj. Aki a lelkét akarja az istentapasztalat felé irányítani, tudatos döntésre, látványok és gyors élvezetek nélküli, kitartást és következetességet igénylő, bejárt útszakaszra van szüksége.
2013. június 24.
"Töltsenek föl minden völgyet, minden hegyet és halmot hordjanak le?" Lk 3,5b
A megváltott ember lélektani megnevezése: integrált ember. Az evangéliumnak egyik fontos felszabadító üzenete az, hogy Isten minden tapasztalatunkat és élményünket, mely hozzátartozik életünkhöz, a megváltás dimenziójába tudja beállítani. Isten kezében, még az elkerülhetetlen szenvedés is, a megváltás eszközévé válik. De Isten a mi munkánkat nem végzi el. Vállalnunk kel a szembesülést, be kell engednünk Isten fényét elrejtett sötétségeinkbe, és vállalnunk kell az ezzel járó szenvedést is.
2013. június 21.
"Ha a szemed ép, egész tested világos lesz." Mt 6,23
A látás kultúrájának a kialakítása, lényegesen hozzátartozik az egészséges életvezetéshez. A vakság, vagy a korlátolt látás beszűkíti az életteret. Az evangélium sok utalást tesz a spirituálisan látó ember kincseiről. Minden olyan szemlélet, amelyben nincs benne az örök élet távlata, a teljesség tapasztalatát elzárja előlünk. Sőt, a hamis dolgok melletti időzés, hamissá teheti az embert, mert ?azzá válsz, amit szemlélsz.? A szép, igaz és hiteles dolgok szemlélése lenyugtatja, harmonikussá teszi a testet-lelket, és gyógyítja azt.
2013. június 20.
"Mindaz, aki kér, talál, és a zörgetőnek ajtó nyílik." Mt 6,8
A kérő ima kultúrájának a kialakítása, fontos feladat a hívő ember számára. Először is kapcsolatban kell lennünk, az igazi vágyainkkal és kéréseinkkel. Ennek a megfogalmazása, nagy lépést jelenthet lelki fejlődésünkben. Már ez a szint is belevisz bennünket az igazán fontos kérések feltérképezésének a munkájába. Ha ezekkel a hiteles kéréseinket érezzük, ez mozgásba hozza életerőnket és Isten fele irányítja azokat. A kérő ima egyik nagyon fontos hozadéka a bizalom is, amely gyógyító hatással van a lélekre.
2013. június 19.
"Ügyeljetek, hogy ne az emberek szeme láttára és az ő kedvükért legyetek jók?" Mt 6,1
A jóság, az emberi élet egyik legnagyobb értéke. Jónak lenni jó. Aki kapcsolatba kerül a benne működő jóság áramlásával, annak tiszta a tekintete és felüdítő a jelenléte. A ?jó? ember ugyanakkor könnyebben sebezhető. Egyrészt azért, mert többen megpróbálják kihasználni, másrészt érzékenysége miatt könnyebben sebezhető. A jóságot megélő embernek komoly feladata, Istennek a szemlélése. Tőle kapja meg a léleknek azt a készségét, amely segítségével, az igazán maradandók fele tud fordulni. Ez az irány segíti őt, a nehéz élmények integrálásában.
2013. június 18.
"Szeressétek ellenségeiteket és imádkozzatok üldözőitekért" Mt 5,44
Csupán emberi logikával érthetetlenek Jézus szavai. Bizonyos esetekben felháborítóak is lehetnek. Ennek, és még sok más Jézusi kijelentésnek akkor érezzük meg a súlyát és életet alakító realitását, ha elmélyülünk Jézus érzelmi világában, szeretetében. Jézus életének a szemlélése segít abban, hogy a hit dimenziója kitáguljon a lelkünkben. Az életet és annak eseményeit ha Jézus jelenlétében is megszemléljük, az életünkben számos csoda törhet a felszínre, mint például az ellenség szeretet csodája is.
2013. június 17.
"Adj a kérőnek, és aki kölcsönt akar, vissza ne utasítsd!" Mt 5,42
A kölcsönkéréstől kissé ráz bennünket a hideg. Sokunknak van olyan tapasztalata, hogy kölcsön adott jó szándékú és megbízható embernek, aki képtelen volt visszaadni. Anyagilag csődbe ment. Más esetekben viszont, baráti, jó szomszédi kapcsolatok romlottak meg, mert valaki idejében nem tudta a kölcsönt visszaadni. A fenti jézusi kijelentésnek sokkal mélyebb jelentése van. Azokra az önzetlen emberi megnyilvánulásokra fordítja figyelmünket, amelyekben nincs benne a visszafizetés és az érdek reménye. Úgy néz ki, hogy ezek az önzetlen megnyilvánulások, nélkülözhetetlen jegyei a Jézushoz való tartozásnak.
2013. június 14.
"Hallottátok a parancsot: házasságot ne törj." Mt 5,27
Az elkötelezett kapcsolat egyik fontos kritériuma, az emberi érettség. Erre épít az alapvető döntés, amelyet időközönként megújítok:"téged választottalak, és minden nehézség ellenére újból téged választalak, mert kitörölhetetlen része vagy az életemnek. Hozzám tartozol?" A felszínes kapcsolatokban, nagyon sok a szenvedés. A mély krízis akkor kezdődik, amikor a társak már nem értik egymás nyelvét, és a házastárs jelenléte már nem a közös összetartozás érzését mozgatja meg, hiánya pedig már nem jelent űrt, valamelyik fél számára. A "megáldott" kapcsolat fontos megnyilvánulása az intimitás és az ebből fakadó közös összehangoltság.
2013. június 13.
"békülj ki előbb felebarátoddal, aztán térj vissza és ajánld föl ajándékodat." Mt 5,24
A harag hordozása, különösen hosszú távon, sok kárt tesz a lelkünkben, egészségünkben. Aki nincsen kiengesztelődve, annak állandó harc dúl a szívében. Mivel a harag érzése káros, ezért ha nem is, azért aki megbántott és kárt tett az életünkben, legalább önmagunkért indítsuk be minél előbb, a megbocsájtás folyamatát. A megbocsájtás nem történik meg egyik pillanatról a másikra. Lehet, hogy hosszú folyamatnak a végigjárása. Ebben a folyamatban sokat segíthet Jézusnak a kereszten való szemlélése.
2013. június 12.
"Nem azért jöttem, hogy megszüntessem, hanem, hogy tökéletessé tegyem. (a törvényt)" Mt 5,17b
A keresztény élet legfontosabb normája, maga Jézus Krisztus. Az Ő személye nélkül, elveszítenék igazi rendeltetésüket a vallásos törvények. Az isteni eredetű törvények (pl. a tíz parancsolat) betartása nélkül kaotikussá válik a világ, hiszen az élet és mások jogainak a feltétel nélküli alapjait fekteti le az isteni törvény. Mi, keresztények azt valljuk, hogy a vallásos törvény legfőbb rendeltetése, a Jézus Krisztussal való személyes, meghitt kapcsolat kialakítása.
2013. június 11.
"Ti vagytok a föld sója. Ha a só ízét veszti, ugyan mivel sózzák meg?" Mt 5,13
Számomra felszabadító volt az a felismerés, amikor rájöttem arra, hogy a hitelesség nem azonos az elvárásoknak való megfeleléssel. Sőt, aki az életét, úgy éli, hogy környezete elvárásait akarja kielégíteni, előbb-utóbb zsákutcába kerül, mert eltávolodik hiteles énjétől és lefagyasztja saját érzéseit. Aki mindig másoknak akar megfelelni, az idegen érdekeket szolgál. Az ?idegen érdekek szolgálata?, lassan megfojtja a lélek eredetiségét, intimitását, egyéni stílusát.
2013. június 10.
"Mi a neved?" Mt 5,9
Jézus mielőtt a gerázai megszállottból kiűzi a gonosz lelket, előbb megkérdezi a tisztátalan lélektől, hogy mi a neve? Miután megtudja a nevét, kiűzi azt a gerázai emberből. A középkori misztikus teológia, az Istennel ellentétes irányt mutató lelki folyamatokat a gonosz lélek működésének tulajdonítja. A középkor egyik legnagyobb lelki mestere, Szent Ignác, arra kéri a lelkigyakorlatozót, hogy távolodjon el "bolygójától", és figyelje meg a lelki folyamatait. Ha lelki sérüléseink nyakon csíphetők és tudatosíthatók, a gyógyulás folyamatában jelentős lépést tettünk.
2013. június 7.
"Örüljetek velem, megtaláltam elveszett juhomat2 Lk 15,6
Jézus a bűnös szót, sokkal mélyebben használja, mint azt mi első hallásra gondolnánk. Az elveszett bárány történetéből megtudjuk, hogy a bárány rendkívül nehéz és kiszolgáltatott, életveszélyes állapotba kerül. Ezért az elveszett bárány által átélt vészből való kiszabadulás, fokozza a Pásztor örömét. Az elveszett bárány története és a Pásztor önfeledt öröme azt sugallja, hogy a bűn egyik fontos arculata a kiszolgáltatottságnak és a veszélynek a reális lehetősége. Ezért a bűnből való szabadulás, a veszélyeztetett élethelyzetből és lelkiállapotból való szabadulást is jelenti. A fenti történetből azt is megtanulhatjuk, hogy a ?bűn? fogalmát, sokkal óvatosabban használjuk.
2013. június 6.
"Szeresd Uradat Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből és minden erődből? szeresd felebarátodat mint önmagadat!" Mk 12,30-31
Jézusnak ez az alaptörvénye. Minden más egyházi törvény, a főparancsnak van alárendelve. Ha valamelyik vallásos törvény ellentétbe kerül a főparanccsal, kétes értékűvé válik, és létjogosultságát azonnal felül kellene vizsgálni. Ez a törvény feljogosít bennünket arra, hogy amikor a parancsokkal belső konfliktusba kerülünk, kövessük a lelkiismeretünket, és az esetleges törvény ellenére, Istenre, mint végső döntési fórumra hallgassunk, aki a legmagasabb erkölcsi jónak a garanciája.
2013. június 5.
"Isten nem a holtak Istene, hanem az élőké." Mk 12,27
Emberi életünk egyik leggyógyítóbb kijelentése. Ahhoz, hogy az Istennel találkozzunk, nem kell a misztikus élet csúcsaira felkapaszkodnunk, hanem egyszerűen elég ha az életre tisztelettel figyelünk. Az életre való tiszteletteljes figyelés azt is magában foglalja, hogy az életet ne a múltban, ne a jövőben vagy a fantáziában, hanem a jelen pillanatban éljük meg. Isten hallatlanul egyszerű dolgot kér tőlünk: tiszteletteljes figyelemmel forduljunk a jelenben zajló élet felé. Ha ezt tesszük, akkor az életen keresztül, az Élet Istenével kerülünk kapcsolatba.
2013. június 4.
"Szabad-e adót fizetni a császárnak, vagy nem?" Mk 12,14b
Feszült politikai helyzetben teszik fel a farizeusok Jézusnak a kérdést. Jézus válaszában nem lázít, hanem integrál:?adjátok meg a császárnak, ami a császáré, és Istennek, ami az Istené.? (Mk 17) Jézus sohasem akarta az értelmetlen pusztítást és a feszültségeknek a mesterséges szítását. Minden jó szándékú emberrel együtt működött. Az Ő tanításának lényeges eleme a harmóniára való törekvés. Ennek a harmóniának azonban nélkülözhetetlen eleme az Isten jogainak az elismerése. Ha ez sérült, akkor sohasem hallgatott, és ebben az esetben, az egyháznak sem szabad némának maradnia.
2013. június 3.
"Amikor eljött az ideje, küldött egy szolgát a szőlőmunkásokhoz, hogy beszedje tőlük a szőlő terméséből neki járó részt." Mk 12,2
Az emberi élet arra teremtetett, hogy kiteljesedjen. A kiteljesedés egyik lényeges mozzanata a felelősségtudat mellett, az életnek a szeretete, élvezése. Az élet hamis szeretete és élvezése, hosszú távon káoszt és sok fájdalmas hiányt hagy maga után. A szép és emberi életet kiteljesítő örömök azonban lényegesen hozzátartoznak létünkhöz. Nélkülük kifosztva érezzük önmagunkat. Ilyenkor jelentkezik a lelkiismeretünk és számon kéri tőlünk az eltékozolt életet.
2013. májusi morzsák