Amikor megkaptam a pedagógus-teaházra hívogató levelet, ismerve a rendezvény szervezőit, Szabó Évát és Henkel Bettit, és látva, hogy a belépő egy saját bögre, tudtam, bármit terveztek is, az korszakalkotó lesz. Ez a várakozásom már akkor beigazolódott, amikor május 10-én reggel beléptem a Beregszászi Magyar Gimnázium nemrég felújított klubtermébe. Kellemes jazz muzsika fogadott, ízlésesen megterített asztalok, teák széles skálája, karikatúrák és idézetek a falon. És bárányok minden mennyiségben, hiszen a teaház mottójául egy bibliai idézet szolgált: ?Ismerd meg juhaidat egyenként, törődj gondosan a nyájakkal!" (Péld27,23)
A regisztrációt és a vidám ismerkedést Győrffy Ágnes iskolapszichológus előadása követte. Már a kezdet kezdetén sikerül tetőfokára emelnie a figyelmet, amikor először egy igénytelen ruházatú, modortalan tanárként, majd pedig egy túlkorlátozó professzorként jelent meg, így mutatva be az ember ösztön Énjét, illetve a felettes Énjét. Mint elmondta, a konfliktusok három területen érintik az életünket: vannak belső konfliktusaink saját magunkkal, és külső konfliktusaink egyes emberekkel, illetve csoportokkal. Egy gyakorlat segítségével bele is kóstolhattunk a belső konfliktusainkba. Majd megismerkedtünk a nehézséget okozó válaszreakciókkal, a konfliktusok szükségességével, okaival. Kagylók, kavicsok, pénzérmék, sálak, ceruzák, tollak segítségével ábrázoltuk a saját kapcsolatainkat, aztán egy kert szereplőivé váltunk néhány perc erejéig. Végül Max Lucado foltmanókról írt történetét kaptuk útravalóként.
Egy rövid szünet után Nánásy Magdolna, a Pedagógus Munkacsoport tagja bemutatta a Háló közösséget, a Pedagógus Teaház háttérintézményét. Ezt követően a különböző konfliktuskezelési módszerekkel ismerkedtünk játékos formában, különböző szituációkat jelenítve meg adott szempontok alapján. Gogola István pszichológus szórakoztató, ugyanakkor mélyebb mondanivalókat is hordozó gyakorlatokon szemléltette a konfliktusok jellegét, megoldási lehetőségeit. Megtanultuk hogyan esik az eső Ausztráliában, próbáltunk kibogozni gordiuszi csomókat, utaztunk hármasával (jobb esetben), húztunk cérnát, meghatároztunk egyfajta fontossági sorrendet ? egyszóval a délután is igen vidáman, és hihetetlenül gyorsan telt el. És persze ki ne hagyjam az élmények közül a hússal bőven ellátott bográcsost, amiből gyomorszakadásig ehettünk délben.
Továbbgondolásra érdemes gyakorlatok, fordulatokban gazdag előadások, végtelenül kedves és nyitott társaság, igen bensőségesre sikerült hangulat, ízletes teák és beszélgetések ? talán ezek maradtak meg bennem a leginkább abból a napból. És az elhatározás, hogy bölcs bagolyként kell kezelni a konfliktusokat, a másik féllel együttműködve keresni a mindkét félnek megfelelő megoldást. Mert akkor igazi a győzelem, ha a saját céljaimhoz elérek, ugyanakkor a másokkal való jó kapcsolat is megmarad.
Nos, ez volt az első, de reménység szerint nem az utolsó alkalom, amelyen a gyakorló pedagógusok egy-egy bögre tea mellett lehetőséget kaptak arra, hogy legfőbb munkaeszközükkel, a saját személyiségükkel is foglalkozzanak. Aki teheti, kóstolja meg a teaház kínálatát a következő alkalommal, hiszen a tervek szerint az is bővelkedni fog hasonló javakban.
Olasz Timi